, rubrika Řemesla
Kdysi měl svého ševce každý
Od bot na míru zákazník očekává maximální pohodlí přizpůsobené tvaru jeho nohy. I tak ale bota vždycky představuje určitý kompromis mezi komfortem a tvarem obuvi. Radek Zachariáš to přirovnává k módní barefootové obuvi, která dokonale obepne nohu, ale ke klasické eleganci má ještě hodně daleko.
Doba, kdy lidé běžně nosili ručně šité boty, už je dávno nenávratně pryč. Radek Zachariáš to však nevzdal a z lásky k řemeslu šije luxusní boty na zakázku pro bohatou klientelu. Jeho boty totiž vyjdou na několik desítek tisíc korun. Výroba jednoho takového páru trvá celkem třeba 70 hodin. K tomu je potřeba připočítat ty nejkvalitnější materiály, jaké lze pořídit. Za měsíc si tak z pražské dílny zákazníci odnesou pouze třeba tři nebo čtyři páry bot. Ty však připomínají umělecké dílo. Filozofie Radka Zachariáše je nabídnout maximální kvalitu těm, kteří ji chtějí a mohou ocenit. Za odměnu pak dostanou originální pár bot šitých přesně na míru.
Proč šel Radek Zachariáš proti proudu? Jak říká, cesta zlevňování výroby vede do nekonečna na úkor kvality a to pro něj není. Pro běžného spotřebitele možná nepředstavitelně vysoká cena automaticky neznamená vysoké výnosy. Ty přicházejí až při velkosériové strojní výrobě, kde se šetří na všem a vyrábí se tam, kde vyjde nejlevněji stavba továrny a pracovní síla.
V tradiční řemeslné dílně byste kromě šicího stroje moderní techniku hledali marně. Ze současných technologií totiž Radek Zachariáš využívá pouze internet a sociální sítě. Podle jeho zkušeností je třeba dát o sobě vědět a být k nalezení. Komunikaci se zákazníky v digitálním světě doporučuje i živnostníkům, kteří takový způsob doposud považují za zbytečný. I když je práce dost, cestu pro nové zákazníky je třeba připravit dopředu.